Off White Blog
Giorgio Armani på sitt Pantelleria feriehus

Kan 9, 2024

Første gang jeg satte foten på den italienske øya Pantelleria (som ligger i stredet av Sicilia i Middelhavet) var for 30 år siden, da jeg reiste en tur dit for å besøke en venn. Tro det eller ei, jeg likte det ikke. Jeg forventet at det ville være mer eksotisk, ikke så "vanskelig". Det var ingen fine hotell, ingen restauranter, ingen liv. Vi trengte en generator for å lage mat. Den største spenningen for dagen var da en bil gikk forbi på veien. Men etter noen dager akklimatiserte jeg meg inaktiviteten. En dag så jeg opp til den klare himmelen, og alt var så stille og rolig - en ren stillhet.Giorgio-armani-Pantelleria-3

I 1981 kom jeg tilbake for å besøke en annen venn og bestemte meg for å kjøpe et hus der. Noen år senere kjøpte jeg et annet stykke land som var nærmere vannet, og siden den gang har dette øyhjemmet vært min sommerflukt hver august. I disse dager er selvfølgelig Pantelleria ganske annerledes: den har strøm, det er noen få hoteller, og biler som går forbi på veien er ikke lenger den store attraksjonen. Men det beholder fortsatt den uberørte villskapen og skjønnheten, som minner meg om det øyeblikket da jeg først kjøpte huset.Giorgio-armani-Pantelleria-2

De opprinnelige strukturene var to forlatte dammusi på dette isolerte stedet der folk ofte plukket indiske fiken fra de gigantiske kaktusene. (De dammuso er en tradisjonell arkitektonisk struktur laget av naturlige materialer som stein, rød tufo og gips, og ble introdusert for Pantelleria på 1000-tallet.) De to meter tykke steinmurene er konstruert av vulkansk stein og de hvite kuppeltakene er naturlige former av isolasjon og beskyttelse mot ekstremt høye temperaturer, så rommene i huset er kjølig og luften er frisk konstant - det er enda bedre enn aircondition!Giorgio-armani-Pantelleria-4

Merkelig nok var ikke sjøen en prioritering for meg. Det var hele øya, lyset og det grove, ville terrenget. Det var ydmykende å være omgitt av stor, svart vulkansk stein - det ga lokalbefolkningen styrke. Og jeg trengte en naturlig kraft som var sterk for å hjelpe meg med å slappe av.Giorgio-armani-Pantelleria-5

Gjennom årene har jeg jobbet utrettelig med Oasis-hagen som omgir huset mitt. Det inkluderer spektakulære Tiaré-trær, fantastiske rosebusker, jasminhekker, sjeldne sypresser og 300 år gamle palmer importert fra Sicilia, for ikke å snakke om den lokale stikkende Echninocactus grusonii (kaktus) planter og cycader. Hvert år får eiendommen en vedlikeholdsmoverføring. I fjor ble det faktisk jobbet med svømmebassenget, og jeg har også renovert interiøret med stykker fra Armani Casa-linjen min.Giorgio-armani-Pantelleria-6

Jeg valgte å jobbe med arkitekten Gabriella Giuntoli på dette huset av flere årsaker. Hun er hjemmehørende i Pantelleria og forstår de naturlige omgivelsene perfekt. På toppen av det har hun en medfødt evne til å forstå noens smak og behov, og transformere disse ideene til en virkelighet som er enkel, naturlig og til slutt luksuriøs. Hva elsker jeg mest ved dette huset? Uteserveringsterrassen som vender ut mot havet; svømmebassenget som fremstår som et naturlig basseng blant det ville landskapet; følelsen av ro og avslapning; og det at det ligger så nært Milan, men det føles som om jeg er milevis unna sivilisasjonen.Giorgio-armani-Pantelleria-7

Dette feriehuset i Pantelleria gjenspeiler perfekt synet mitt og den personlige stilen. Som med klær, gjenspeiler ens hjem personlighet. Derfor er det så viktig å velge elementer som hjelper til med å få frem personligheten din på en naturlig måte. Du må føle deg komfortabel, avslappet og bortskjemt i ditt eget hjem. Jeg elsker alt som har sitt grunnlag i naturen, enten vi snakker om materiale, farge eller form. Jeg har flere hjem nå over hele verden. Hver og en er veldig forskjellig, men fellesnevneren blant dem er at de alle gjenspeiler min personlighet og de omkringliggende naturlandskapene. Giorgio-armani-Pantelleria-en

Folk ber meg ofte om å sammenligne hjemmet mitt i Milano med mitt hjem i Pantelleria. De er to helt forskjellige realiteter og utfører forskjellige funksjoner. Hjemmet mitt i Milano er der jeg bruker mitt arbeidsliv, og holder meg til arbeidsplanen mandag til fredag. Det er moderne, funksjonelt og lineært. Jeg kan slappe av og ha folk over, og likevel være på kontoret om to sekunder. I tillegg er jeg midt i Milanos sentrum!Giorgio-armani-Pantelleria-8

Pantelleria er min sommer tilflukt. Jeg bor utendørs når jeg er der. Det er det eneste stedet hvor jeg virkelig føler at jeg kan "slå meg av" og slippe unna arbeidslivets stress og slitasje. Jeg besøkte bare om sommeren, men nylig har jeg dratt dit i lange helger om høsten og våren. Det er så nær Tunisia at været alltid er varmt og innbydende. Søsteren min sier at det er det eneste stedet som får ansiktet til å endre seg. Det er fordi jeg er virkelig avslappet; stresset forsvinnerGiorgio-armani-Pantelleria-9

En dag på Pantelleria

En dag i mitt liv på Pantelleria er innbegrepet av øyelivet, levd til det fulle utendørs. Dagen min starter med en kraftfottur rundt øya klokken 07:30 (jeg har alltid vært en tidlig stigning), og i motsetning til hva folk erter meg om, "får jeg ikke" mine gjester til å komme med meg - med mindre de vil , selvfølgelig. Jeg spiser frokost med familien og vennene mine etter turen fordi jeg er så energisk, men de er alltid halvveis i søvn! Etter frokost tar vi vanligvis båten ut på havet og tar en svømmetur.Deretter går vi tilbake til land for lunsj rundt 15.00. Måltider er alltid hatt utenfor. Etter lunsj tar jeg en kort lur til sent på ettermiddagen. Deretter kan vi dra ut på det lokale markedet eller se en film. Middag er bestandig utenfor og bestandig ved levende lys.

Historiekreditter

Tekst av Giorgio Armani

Oversatt av Justin Cheong

Denne historien ble først publisert i L’Officiel Singapore.