Off White Blog
Ekspedisjon om bord i superyachten

Ekspedisjon om bord i superyachten "Latitude", og utforsker det norske arktiske

Kan 5, 2024

Etter to passeringer på rad gjennom den berømte nordvestpassasjen i 2014 og 2015, ble jeg fullstendig fascinert av rart over de arktiske områdene. Jeg hadde bare hørt om Svalbard-skjærgården, men jo mer jeg leste og lærte om den, desto mer ble jeg fast bestemt på å tilbringe minst en sommer til i arktis, men denne gangen norsk arktisk.

Vi gikk ombord i Latitude 8. juli 2016 i Stockholm, Sverige, og etter et kort cruise til København, hvor vi hentet et par gjester, dro vi til Bergen sør i Norge. Fra Bergen tok vi resten av juli måned for å cruise sakte oppover vestkysten av Norge, og utforske fjorder som Geirangerfjorden og Trollfjorden, gjennom til Lofotskjærgården, kjent for sitt særegne landskap med dramatiske fjell som fører ned til skjermede bukter , og opp til Tromsø i Nord-Norge. Tromsø er kjent som det kulturelle knutepunktet over polarsirkelen og er et populært reisemål for å se på nordlyset.

Etter noen dager i Tromsø satte vi ut for å krysse Nordishavet til Svalbard-skjærgården, også kjent som Spitzbergen. På vei til Svalbard stoppet vi ved en liten øy kalt Bjørnøya, også kjent som Bear Island. Bjørnøya er en naturlig fuglereservat med høye klipper hvor du finner hekkende kolonier av Auks, svartbeinte Kittwakes, Guillemots og lundefugler. Bjørnøya blir sjelden, om noen gang, besøkt av passerende skip, og det er ingen turistturer til Bjørnøya. Vi fant imidlertid restene av en russisk fiskebåt hvis mannskap hadde festet, for deretter å bli full og grunnlagt båten deres, som nå er en permanent del av øya.

Etter en to dagers stopp i Bjørnøya, hovedsakelig på grunn av vær, dro vi til Svalbard og dens viktigste by Longyearbyen hvor vi ankom 3. august. Longyearbyen regnes som hovedstaden på Svalbard, og med en befolkning på litt over 2000, er definitivt aktivitetssenteret i skjærgården. Det er museer, gode shoppingmuligheter, gallerier og en god infrastruktur for å støtte turistaktiviteter. Det er ganske bemerkelsesverdig, med tanke på befolkningsstørrelsen. Det er til og med en Michelin-stjerne restaurant og en pub som er vurdert til å ha den sjette beste baren i verden! Høysesongen må se mange turister.

Noen uker før vi kom dit, hadde vi tatt kontakt med Jason Roberts som er basert på Svalbard og som har jobbet med Sir David Attenborough de siste 30 årene for å produsere dokumentarer som Frozen Planet, Human Planet osv. Jason var veldig nyttig og foreslo at vi skulle ta en av hans kolleger, Einaar, en ung nordmann, med på turen. Dette var den beste avgjørelsen vi noensinne har tatt fordi Einaars kunnskap om skjærgården og dens dyreliv var uunnværlig. Som en ekstra bonus hadde han en herlig personlighet og kom sammen med alle om bord. For alle som planlegger å besøke Arktis, vil jeg anbefale å ta kontakt med Jason Roberts Productions på Svalbard.

Vi hadde noen gjester som måtte forlate oss 9. august, så vi brøt opp cruiseplanen i to deler. Den første var et fem-dagers cruise oppover vestkysten av skjærgården og tilbake til Longyearbyen. Det andre var en 17 dagers moturs retning omseiling av hele skjærgården, inkludert en sidetur til en svært sjelden besøk (vi ble fortalt at vi var den tredje båten som noensinne har besøkt) øya som heter Kvitøya og et kort besøk opp til arktisk is pakke nord for 81 grader nordlig breddegrad.

Den første dagen tok oss til Krossfjorden i Nordvest-Spitzbergen nasjonalpark. Krossfjorden er 30 km lang med forskjellige grener, spektakulær natur med mange isbreer og mange attraktive utflukter. Vi tilbrakte dagen på å utforske forskjellige nabofjorder, Möllerfjorden, Mayerbukta og klarte til og med å klatre opp på et isfjell som fløt i Fjortende gren.

Fra Krossfjorden krysset vi til Magdalenefjord, som skjærer rundt 10 km rett inn til kysten. Denne fjorden er generelt tilgjengelig året rundt og var populær blant hvalfangere på 1600-tallet. Den har en bukt, Trinityhamna, skjermet av Gravneset-halvøya som gir god ly for å besøke skip. I 1977 ble en østerriksk fjellklatrer drept av en isbjørn i Magdalenefjord, og det var her vi også så en stor mannlig isbjørn, som tydelig hviler på sin reise mot nord der ispakken hadde trukket seg tilbake. Vi tok en tur i anbudet til Amsterdamøya, oppkalt etter de nederlandske hvalfangerne, hvor vi så en stor gruppe av Walrus sole seg.

Neste stopp var Raudfjorden, den første fjorden østover når du følger Spitzbergens nordkyst fra det vestlige hjørnet. Den er omtrent 20 km lang med en rekke sidefronter med kalvende breer og grunt vann. Vi tok anbudet og landet på Alichamna, hvor vi vandret i cirka 14 km over veldig steinete terreng til den andre siden av fjorden hvor vi tente et enormt bål med drivved før anbudet kom rundt og hentet oss. Alle sov veldig bra den kvelden!

7. august dro vi til Trygghamna og tok anbudet til Alkepynten med sine spektakulære 100 meter høye klipper, ideelt for å hekke fuglekolonier. Vi dro dit for å se om vi kunne finne og fotografere den arktiske reven, som er kjent for å somle ved bunnen av klippene for å fange noen unge guillemoter eller auker som prøver jomfruturen, men som ikke klarer å komme seg så langt som havet!

Disse fuglene gir revene den siste sjansen til å stase litt mat til vinteren.Dessverre så vi ikke noe reve den dagen, selv om vi kjørte på ganske mange rein.

Den siste dagen, før vi dro tilbake til Longyearbyen for å droppe noen avreisende gjester, stoppet vi ved Pyramiden, en øde by som opprinnelig ble bygget av russerne for en kullgruvedrift. Da kullgruvedrift ble uøkonomisk, forlot de ganske enkelt denne byen i 1998, og den står nå som en spøkelsesby, men med et driftshotell med seks russere som bor der. Vi gikk faktisk og spiste en drink russisk vodka i baren. Fra Pyramiden besøkte vi en nærliggende isbre hvor vi kunne klatre opp og gå gjennom breen på en smeltevannskanal. Det er en ganske unik opplevelse ettersom man er omgitt av en isblå tunnel med isis. Fra den andre siden klarte vi å komme på toppen av breen der vi fikk noen gode droneopptak og bilder.

Etter at gjestene våre dro 9. august, ble vi værende i Longyearbyen i et par dager fordi været på øya kysten av skjærgården, hvor vi var på vei, hadde blitt stygg. I Longyearbyen tok vi noen turer, besøkte de arktiske museene, handlet litt og prøvde ut alle restaurantene deres.

Vi forlot Longyearbyen 11. august klokka 19 og ankom Bellesund klokken 01:30. Bellesund er inngangen til et fjordsystem med flere grener som strekker seg opp til 80 km innover i landet. Vi dro en lang tur til to jakthytter på Camp Milar. Dette var vår heldige dag for i tillegg til mange reinsdyr og litt action med to spyddyr som stadig angrep oss og dronen vår luftig, løp vi også inn i en arktisk revermor med tre unger. Vi brukte flere timer på å fotografere dem både med kameraene våre og dronen.

13. august reiste vi til Hornsund, den sørligste fjorden på Svalbard-skjærgården og noen synes, den vakreste. Den har åtte store breer med kalvende fronter støttet av noen veldig imponerende fjell inkludert Horsundtind, øygruppens tredje høyeste fjell. Kombinasjonen av topper og breer gir noen spektakulære landskap. Vi tok vårt anbud og besøkte breer ved Bergerbukta, Brepollen og Storbreen og vandret til en utrolig formasjon av bergarter som bare kan beskrives som en Arctic Stonehenge. Underveis så vi mer rein og en rev.

Dagen etter planla vi å dra til øya Edgeøya som har noen fuglehekkeklipper der det er kjent isbjørn å klatre når mat er knapp, for å spise eggene og kyllingene fra reirene. Dessverre var været dårlig, og vi ville ikke ha funnet et trygt forankring på Edgeøya, så vi hoppet over det og fortsatte til Barentsøya og Dorstbukta hvor vi så to isbjørner gå på bredden.

Et av de mest minneverdige øyeblikkene på turen var besøket i Viberbukta og turen gjennom all isen til den massive Brassvell-breen som er en del av et bresystem som består av 170 km isklipper. Det hadde flere enorme fossefall som kom fra toppen av breen, noe som ga et virkelig uforglemmelig syn.

16. august begynte vi å ta oss til "Den hvite øya", Kvitøya, men på veien bestemte vi oss for å stoppe på nordspissen av Storøya. Disse to øyene er de fjerneste punktene i skjærgården, hvorav Storøya, den mindre øya er bare 40 kvadratkilometer stor i området. Vi ankom 21:30 og gikk ut for en liten undersøkelse med anbudet. Det viste seg at det var veldig betimelig fordi vi fikk øye på to isbjørner og en av dem ganske nær noen hvalrosser. Det var så interessant, vi kom ikke tilbake til Latitude før etter 3 am. Det var fordelen med den døgnåpne solen, vi kunne gjøre hva vi ville, når som helst vi ønsket. Vi tilbrakte en ekstra dag i Storoya før vi fortsatte til Kvitøya. Omtrent 99 prosent av Kvitøya, som er 700 kvadratkilometer stor, er dekket med en iskappe, og det er bare tre veldig små porsjoner som er isfrie. Vi tok vårt første stopp på Andréeneset, et av de isfrie punktene, men det var for mye svelle, og selv om vi så noen hvalross og en død isbjørn, flyttet vi videre til den nordøstlige enden av øya til Kræmerpynten der vi tilbrakte to dager.

Mens vi var på Kvitøya, gjorde vi ganske mye turer og utforsket med anbudet. Det var mye brash is i vannet og mange hvalrossmødre med sine små babyer. Vi så også fire isbjørner (hvorav to fulgte oss da vi gikk på breen!) Og også tre døde isbjørner. Bjørnene døde enten av sult eller kanskje av skader som ble påført mens de prøvde å angripe hvalrossene. Hvalrossmødre med små kan være veldig farlige og vil angripe og sår eller drepe isbjørn. På slutten av den ene turen da vi gikk helt opp på toppen av breen, kom vi ned til et av de isfrie områdene på Kvitøya og tente et bål. Det var så fint og varmt med en blå himmel, at vi bestemte oss for å spise grillmiddag ved bålet. Kokken tok jollen for å dra tilbake til Latitude for å hente mat og forsyninger, og mens vi ventet på ham, dukket det opp en stor mannlig isbjørn ganske nær oss. Han kom tilsynelatende opp av vannet på den andre siden der han sannsynligvis hadde prøvd å jakte på hvalross eller sel. Han ble ganske nysgjerrig og begynte å henvende seg til oss, så vi måtte forlate planene våre for grillmiddagen. Han ga noen veldig fine fotomuligheter i løpet av den neste timen, og så kom vi tilbake til Latitude, da han klatret opp på breen på nesten nøyaktig den samme stien som vi hadde tatt nedover. Kvitøya var helt klart høydepunktet på turen og vi beklager å forlate den, men været begynte å forandre seg og vi ville se om vi kunne komme oss opp til polarisen rundt hundre mil nord for toppen av Svalbard-skjærgården.

Vi forlot Kvitøya 20. august i tett tåke og veldig dårlig sikt.Det var vanskelig å gå på grunn av tilstedeværelsen av mye is i vannet. Vi kom oss til polarhylla omtrent 20 timer senere og tilbrakte to dager i isen. Det er umulig å ankre opp der, da vannet er for dypt, så vi utviklet en teknikk der vi ganske enkelt ville “hake” oss til en stor isflak og deretter drive med den. Vi klarte til og med å komme oss ut på en isflak og ta noen bilder, mens jentene hevet seg, og to personer sto vakt med rifler i tilfelle et isbjørnangrep !! Det var en helt fantastisk opplevelse.

Vi forlot ishylla 23. august og cruise til Woodfjord-området og inn i Liefdefjorden, som er veldig populær blant besøkende på grunn av sin ekstraordinære naturlige skjønnhet og mange utfluktsmuligheter. Etter forankring i nærheten av Sørdalsbukta besøkte vi Monaco-breen og etter middagen tok vi anbudet til en ekstraordinær "strand" under et enormt rødt fjell. Vi lagde bål og stekte marshmallows og så på de skiftende fargene mens solen beveget seg sakte fra den ene siden til den andre, uten at den noen gang gikk ned. Mens vi satt ved bålet, spratt en arktisk rev hodet oppover fremover, men var for sjenert til å komme nærmere. Lukten av maten var kanskje for mye for at han ikke i det minste skulle ta en titt. Dette bålet under det røde fjellet var nok en av de uforglemmelige hendelsene på turen!

Etter å ha forlatt Liefdefjord 24. august løp vi inn i noenlunde tøffe hav og dårlig vær, så vi andet oss inn og tok ly i Magdalenefjorden på vestkysten, der vi hadde gått den første delen av turen. Når været hadde blitt bedre, dro vi og tok oss til Ny Ålesund, en av bosetningene som fremdeles brukes av forskningsstasjoner satt opp av mange land, inkludert Kina, Japan, India, Italia og koordinert av Norsk Polarinstitutt. Ny Ålesund er det høyeste punktet for menneskelig bebyggelse på jorden og er en av de viktigste stedene i historien om utforskning av Nordpolen. I løpet av sommeren jobber rundt 150 forskere fra forskjellige land der for å samle inn data om arktisk is og dyreliv. Den faste befolkningen er bare 40 personer som blir der hele året.

Etter å ha tilbrakt litt mer enn en dag i Ny-Ålesund, tok vi endelig veien tilbake til Longyearbyen, veldig klar over at vi nettopp hadde oppnådd det som få har gjort før: en fullstendig omgåelse av Svalbard skjærgård med stopp på Polar Ice-sokkelen . Latitude har nå vært nærmere Nordpolen som enhver annen privat yacht. Da vi stoppet på isflak, var vi 400 mil fra Nordpolen.

Denne artikkelen ble først publisert i Yacht Style 37.

The Arctic Homecoming (Kan 2024).